Notițele psihologului

În căutarea terapeutului potrivit

      Ar fi ideal să ajungem în cabinetul unui psiholog doar pentru că ne dorim să ne cunoaștem mai bine, să ne dezvoltăm și să înțelegem lucruri despre noi. Dar câți oameni chiar fac asta? Marea majoritate a persoanelor care aleg să meargă la psiholog o fac pentru că se află într-un impas și au nevoie de susținere sau îndrumare.

      Indiferent că apelezi la ajutorul unui terapeut pentru a reuși să treci peste un moment dificil pe care viața ți l-a scos în cale sau pentru a evolua personal, este important să alegi psihoterapeutul potrivit pentru tine. Pare simplu, suni un prieten, cauți pe internet, rogi medicul de familie să îți recomande pe cineva. Să fie oare chiar atât de ușor? Așa cum un medicament bun pentru un prieten de-al tău nu este mereu potrivit și pentru tine, tot așa și un psiholog care a avut o terapie de succes cu cineva cunoscut, e posibil să nu ți se potrivească și ție. Nu, nu e ceva în neregulă cu tine, pur și simplu oamenii sunt diferiți, unora li se potrivesc anumite metode de terapie, altora nu. Așadar, cum ajungem să găsim specialistul potrivit pentru noi? Dacă ajungi într-un cabinet de psihologie, care sunt lucrurile pe care ar trebui să le știi sau la care ar trebui să fii atent?

Source http:http://spiritcenter.ro

Source http://spiritcenter.ro

      În primul rând, terapeutul tău ar trebui să fie unul acreditat, adică să aibă un atestat de liberă practică. Acest lucru îl poți verifica pe site-ul Colegiului Psihologilor din România, unde vei găsi o listă cu toți psihologii acreditați din țara noastră. De ce ar trebui să cunoști aceste informații? În acest mod te asiguri ca omul în cabinetul căruia ajungi, practică într-adevăr psihologie și nu altceva, că are toate formările necesare exercitării profesiei, că terapia pe care o adoptă apelează la metode ce fost dezvoltate pe baza unor cercetări aprofundate.

      Din păcate, nu există nicio metodă prin care să poți afla dacă ți se potrivește un terapeut sau altul înainte să mergi măcar la o ședință. Poți, bineînțeles, să cauți referințe pe internet, dar ține cont de faptul că acestea nu pot fi mereu relevante. În schimbi, când suni să-ți faci programare, asigură-te că persoana pe care ai sunat-o este specialistă în psihoterapie și nu pe altă ramură a psihologiei. Ai putea, de asemenea, să îi descrii problema ta în câteva cuvinte ca sa vezi dacă impasul tău este de competența lui. Să spunem că, de exemplu, tu ai atacuri de panică iar psihologul pe care l-ai sunat este specializat pe terapie de cuplu. Probabil te va direcționa către un alt coleg de-al său care a mai lucrat cu o astfel de problemă.

      Este important ca în cadrul psihoterapiei să fie respectate anumite reguli deontologice care țin de confidențialitate, relația dintre terapeut și client, drepturile și obligațiile fiecărei părți. Ar fi indicat să fii atent dacă specialistul la care mergi îți pomenește despre ele din prima ședință. Așa vei ști că sunt importante pentru el și că intenționează măcar să le respecte. Este bine să fie cunoscute de la început regulile, specificul relației și modul în care sunt protejate informațiile personale. Dacă el nu spune nimic până la finalul primei întâlniri, poți încerca să îi pomenești tu despre asta.

      În primele 2-3 ședințe de terapie, de obicei, are loc o mică evaluare a situației, se definesc clar problemele, se stabilesc obiectivele psihoterapiei. Sunt întâlnirile în care se formează alianța terapeutică, relația bazându-se pe încredere reciprocă, pe crearea unui spațiu în care să fii dispus să îți exprimi deschis gândurile și sentimentele. Ți-a displăcut modul în care au fost abordate probleme tale intime, personale? Te-ai simțit judecat, pus la zid pentru greșelile tale? Ai simțit că psihologul este sarcastic într-un mod nejustificat? Probabil cel mai indicat ar fi să cauți deja pe altcineva.

      În psihoterapie există mai multe orientări, unele forme de terapie sunt mai centrate pe problema cu care vine clientul, îți oferă soluții și te energizează. Alte forme de terapie sunt mai puțin directive, adepții acestora fiind centrați mai mult pe ascultarea activă și suportul afectiv oferit celor care le intră în cabinet. Tendința actuală este de a le îmbina pe cele două. Tu știi cel mai bine ce ai nevoie să îți ofere psihologul la care mergi și îi poți spune asta încă de la primele întâlniri.

      Într-un contact psihoterapeutic, tu, clientul, ești cea mai importantă persoană. Accentul în ședința de terapie trebuie să fie pe tine și pe lucrurile pe care tu ai nevoie să le discuți. Desigur, psihoterapeutul îți poate oferi exemplul personal dacă va considera necesar. Semnul de întrebare se ridică atunci când psihologul vorbește mai mult decât tine, neglijând nevoia ta de a te exprima și de a fi ascultat. Îți oferă detalii despre viața sau problemele sale personale care nu sunt relevante pentru desfășurarea terapiei? Ai putea să-i amintești că sunteți acolo pentru tine iar dacă nu te ascultă, poate ar fi potrivit să mergi la altcineva.

      Dacă te angajezi într-o terapie de lungă durată, vor exista, probabil, momente în care vei avea nevoie de psihologul tău și în afara întâlnirilor, pentru asistare de urgență sau doar ca să îl anunți că nu poți veni la o ședință. Cât de disponibil este acesta pentru ați oferi consiliere telefonică sau prin e-mail, de exemplu? Ce se întâmplă în cazul în care vrei să amâni ora de terapie? Iată întrebări la care ar fi indicat să știi răspunsul înainte să începi travaliul terapeutic.

      Ca orice om de altfel, și specialistul la care apelezi e posibil să mai facă uneori câte o greșeală. Un bun psiholog este deschis spre a recunoaște aceste scăpări atunci când i le aduci la cunoștință și poate discuta despre ele. El ține cont de indicațiile tale și le va utiliza în folosul demersului terapeutic.

      Dincolo de toate cele amintite mai sus, cel mai mult contează cum te face să te simți psihoterapeutul la care mergi. Dacă te simți confortabil să vorbești cu el despre orice, dacă te simți ușurat și vezi viața parcă mai realist după sesiunile de terapie, dacă te simți înțeles, ascultat și îți dorești să te mai întorci, înseamnă că ai ajuns la omul potrivit.

      Ce ar mai fi de spus este faptul că e bine pentru tine ca după câteva luni să privești puțin în urmă și să analizezi cât de mult ai evoluat. Cum s-a îmbunătățit viața ta după ce ai început să mergi la terapie? Dacă nu vezi nici o schimbare poate ar fi bine să vorbești cu psihologul tău despre asta. Poate metodele folosite până atunci nu au funcționat sau poate relația dintre voi are anumite minusuri. Oricum ar fi, este benefic și pentru el să știe că ar trebui să schimbe strategia și că ai nevoie de altceva. Dacă nu este deschis spre discuție, gândește-te la ce ai de câștigat în urma acestui demers terapeutic. Ai nevoie doar de cineva care să te asculte sau vrei să schimbi și să îmbunătățești modul de a privi și de a trăi viața?

      Să găsești psihoterapeutul potrivit pentru tine s-ar putea să nu fie o treabă ușoară. Fiecare are un stil propriu de abordare și de relaționare cu clientul, dibăcia și talentul său. E important să pornești la drum știind că nu ți se vor potrivit toate formele de terapie, nu toate metodele vor funcționa la tine, pentru ca ești unic și ai nevoie de un om care să se adapteze la modul tău de funcționare. Acesta te va ajuta să evoluezi, să-ți rezolvi problemele care te deranjează și să te dezvolți în direcția în care îți dorești. Într-un final, vei vedea că merită osteneală.

      Multă baftă!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *