Notițele psihologului

Învățăm să învățăm

      Nopțile lungi în care patul zace plin de cărți și cursuri ce trebuie parcurse, cafeaua tare de la 3 dimineața când mai sunt 5 ore până la examen și mai ai încă jumătate de materie de citit, fac parte din „repertoriul” oricărui student sârguincios care visează măcar la Marele 5. Învățatul este activitatea care ne duce automat cu gândul la a fi elev și a-ți ține în frâu dorința de distracție. Dar ea reprezintă mai mult decât atât.

Source http://www.regielive.ro/studentie/metode-prin-care-poti-invata-mai-repede-si-mai-usor.html

Source http://www.regielive.ro/studentie/metode-prin-care-poti-invata-mai-repede-si-mai-usor.html

      Încă de la începutul vieții când la primul contact cu aerul învățăm să respirăm, acest proces psihic ne însoțește ca o umbră fidelă pe parcursul întregii existențe. De la a învăța să mergem, să vorbim sau să folosim anumite instrumente, ca lingurința sau clanța unei uși, până la a ști cum să rezolvăm ecuațiile matematice complicate, toate achizițiile psihice dobândite pe parcursul vieții i se datorează ei.
      Când suntem copii învățăm cel mai ușor jucându-ne, modalitate prin care acumulăm informații aproape fără să ne dăm seama. Atunci când creștem și încercăm să o facem voit și conștient, învățarea începe să ne ridice tot felul de probleme – anumite informații pur și simplu nu se „lipesc”, altele ne dau impresia că au fost însușite și sunt complet uitate după doar câteva ore.
      Care să fie secretul învățării eficiente?
      Pe parcursul unei zile, prin intermediul analizatorilor senzoriali, creierul nostru primește un volum colosal de informații. Nu toate sunt procesate conștient și nu toate sunt accesibile dacă ne dorim să ni le amintim mai târziu. De exemplu, creierul tău a primit informații cu privire la culoarea cămășii pe care o purta persoana lângă care ai stat în autobuz, dar e foarte puțin probabil ca tu să știi asta peste câteva zile.
      Așa cum povesteam și în articolul despre creativitate, în timpul somnului, creierul procesează informațiile adunate peste zi. În momentul în care date noi se leagă sau se aseamănă cu ceva învățat anterior, există șanse mult mai mari ca acestea să fie memorate. Dacă există deja și sunt aduse din nou în discuție, sunt considerate importante și, prin urmare, vor fi reținute. Astfel, o învățare eficientă este cea în care facem legături între ceea ce ne dorim să învățăm acum și ceea ce deja stăpânim. Informațiile care au sens sunt reținute mult mai ușor decât cele care par să nu aibă nici o noimă și pentru care creierul nostru trebuie să depună un efort suplimentar.
      Acestea fiind spuse, țin să subliniez cât de importante sunt somnul și alimentația în perioadele în care învățăm mult. Dacă va lupta cu foamea sau cu somnul, creierul nostru nu va avea resurse să memoreze ceva nou, făcând un efort considerabil să nu uite ce știe deja.
      Alt aspect ce merită luat în considerare este acela că atenția nu poate cuprinde în câmpul ei mai mult de 7 elemente odată. Așadar, pentru a reține o listă sau o enumerație cu mai mult de 7 elemente este recomandat să le împărțim pe subcategorii, sau să despărțim lista în două.
      Spuneam mai sus că vor fi stocate doar acele informații pe care creierul nostru le găsește importante. Dar cum face totuși diferența între ce e important și ce nu? Cum îl putem păcăli să rețină ceea ce noi ne dorim? În primul rând, creierul nu stochează informații neutre decât extrem de rar, în schimb le păstrează pe cele asociate cu emoții pozitive sau cu emoții negative. Cele asociate cu emoții pozitive sunt reținute pentru a fi folosite și altă dată cu scopul de a ne face fericiți, iar cele negative sunt considerate importante pentru că pot semnala anumite pericole pe care e bine să le cunoaștem și de care ar trebui să ne ferim data viitoare când ne ies în cale.
      În concluzie, secretul învățării eficiente nu constă neapărat în cantitatea timpului investit, ci în calitatea lui și în strategia adoptată. Să legăm materia de anul acesta cu cea de anul trecut, să punem ceva emoții în ceea ce citim și să nu torturăm atenția cu scheme interminabile este mai ușor și mai eficient decât să ne plictisim citind totul de 2-3 ori. Așa nu vom învăța doar pentru acest examen ci vom ține minte toată viața. Nu-mi rămâne decât să vă urez mult succes în sesiune!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *